lördag 6 oktober 2012

Slut på mitt franska språkäventyr för denna gången

Sitter nu på flygplatsen i Nice på väg hem efter en mycket trevlig och lärorik vecka. Jag har verkligen förbättrat min franska även om det fortfarande finns mycket kvar. Jag inser också att detta är en färskvara men jag har lovat mig själv att jag verkligen skall försöka läsa och titta på filmer på franska i alla fall. I Göteborg finns det ju också språkcafet som man kan gå till. Jag har precis avslutat boken "No och Jag" (på svenska) men jag köpte den på franska igår och har nu läst 2 kapitel i alla fall, vi får se om jag orkar igenom den på franska. Den har också spelats in som film men jag tror inte den kommit till Sverige.

När jag idag åkt tåg mellan Avignon och Nice så har jag insett att det är ganska stora skillnader mellan Provence och Languedoc och även om Provence fortfarande har en plats i mitt hjärta är jag väldigt nöjd med att det blev i Languedoc som vi köpte vårt hus. Det är lite grönare, lite lugnare och lite mer min stil. Nyons var dock väldigt fint, jag återvänder gärna dit både för att se mig om i omgivningarna och för att gå fler konversationskurser.

Härlig färg på en ros som växer i en trädgård i Causses et Veyran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar