söndag 14 oktober 2012

La Petite Provencale



Det var på La Petite Provencale som jag studerade franska i förra veckan. Jag kan verkligen rekommendera Danièle som lärare, hon var både duktig och väldigt trevlig. Hon och hennes man driver ett Bed & Brekfast och språkskola. Danièle är språkläraren och hennes man tar hand om allt som har med B & B att göra, vilket inkluderar att laga mat, vilket han var riktigt duktig på trots att han är engelsman :)
Den veckan jag var där och hade mina dagliga 4 timmars "face to face" så var det många andra som var där på olika kurser. Det var engelsmän som bodde i Nyons som hade sina återkommande konversationskurser men det var också en del fransmän som ville förbättra sin engelska som gick där. Det var en ständig ström av olika människor som jag fick träffa eftersom alla kom förbi mig o Danièle när de var på väg till sin kurs och vi "bara" skulle avsluta den sista meningen som jag ibland stakade mig igenom men ibland bara for som en oljad blixt genom min mun. Adressen till Danièle och La Petite Provencale är följande http://lapetiteprovencale.free.fr/ 

Nyons är också en väldigt fin liten stad känd för sina olivodlingar och sin olivolja som har AOC status. Staden är också känd för att ha ett väldigt bra klimat som bland annat är bra för personer som har problem med sina luftrör. Runt omkring Nyons finns också väldigt mycket lavendelodlingar och i Nyons har det ett lavendeldestelleri som man kan besöka för att lära sig hur man tar fram aromen ur lavendeln men också köpa diverser produkter som tvålar, krämer, shampo och naturligtvis kort och böcker på och om lavendel.


Den gamla romerska bron




Oljekvarnen






2 kommentarer:

  1. Tack för infon! Låter mycket intressant, sparar länken o vill absolut prova på detta. Måste ge ett hyfsat bra resultat att jobba med face to face, i 4 tim/dag under en vecka. Kanske jag då skulle lyckas att hitta rätt ord som dessutom skulle bilda en hel mening ;).

    SvaraRadera
  2. Det kan jag garantera att du gör, det var väldigt effektivt samtidigt som det var roligt. Fast trött i huvudet blev jag.

    SvaraRadera