måndag 15 oktober 2012

Min favoritchili

Min absoluta favorit bland chilisorter är den peruanska amarillon. Den är relativt stark men med en fin fruktig smak och en härlig gul färg. Denna chilisort går tyvärr inte att köpa färsk i Sverige, men nu kan jag alldeles strax skörda min egna amarillo. I Peru tar det 90 dagar från frö till färdig frukt, för mig har det tagit 14 månader att få färdigmogen frukt. I juni 2011 köpte jag med mig färska frukter från Peru, väl hemma petade jag ur kärnorna ur frukterna. Jag var klantig nog att inte använda handskar vilket resulterade i att jag inte kunde sätta på mig mina linser dagen därpå eftersom jag fortfarande hade capsaicin (det starka ämnet i chili) kvar på fingrarna. Några dagar senare åkte vi ner till Frankrike och jag sådde mina frö i en stor kruka på vår terrass därnere. När vi senare på sommaren hade bilen med oss bestämde jag mig för att ta hem ett par plantor. Dessa har sedan stått i köksfönstret under hela vintern som gick och nu i somras när det blev tillräckligt varmt fick de flytta ut i den svenska solen och nu äntligen börjar de bli gula.

Jag älskar Ceviche vilket är en av Perus nationalrätter, en av de närmaste dagarna skall jag göra ceviche och använda min amarillo som jag tycker passar så bra i denna rätt. Bild och recept följer en av de närmaste dagarna. Så länge får ni hålla tillgodo med en bild på min amarillo som kan sägas vuxit på peruansk, fransk och svensk mark




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar