söndag 10 januari 2016

Är fransk ost i kris?

Jag läser en artikel från GP där man skriver att EU-regler och stordrift på mejerier hotar att slå ut en lång rad av de franska ostarna. Det blir svårare att använda sig av de traditionella tillverkningssätten.
Enligt artikeln skall mer än 50 olika osttyper ha försvunnit de senaste årtiondena.

De genuina franska ostarna tillverkas på opastöriserad mjölk men nya lagstiftningar kräver låga bakterietal. Dessutom hävdar ordföranden i franska ostproducenternas förbund att de stora mejerijättarna tvingar fram regelverk som gör att de kan massproducera billiga ostar men som inte smakar speciellt mycket.

För visst är det så att ostar tillverkade av opastöriserad mjölk och småskaligt smakar mycket mer. En del kan vara alldeles himmelskt goda om ni frågar mig. Idag är det endast tio procent av Frankrikes ostar som ä gjorda av opastöriserad mjölk.

Från samma artikel läser jag också att kronprins Charles uttalat sig om hur goda franska opastöriserade ostar är och att deras existens är hotad.

Jag jobbar med mat och tycker att det är väldigt viktigt att den skall vara framställd på ett hygieniskt sätt. Jag skulle aldrig dricka opastöriserad mjölk men när man gör ost tillsätter man mjölksyrabakterier som om allt fungerar som det skall konkurrerar ut eventuellt farliga bakterier som fanns i mjölken. När man sedan sätter till mögelkultur, löpe och salt och vasslen tas bort försvårar detta ännu mer för oönskade bakterier att överleva. Därför njuter jag av ostar både de som är gjorda på pastöriserad och opastöriserad mjölk.





Denna boken köpte jag för drygt 15 år sedan, förmodligen är det flera av dessa ostar som inte finns längre, i alla fall inte i sitt ursprungsutförande.



Här i Livarot i Normandie köpte vi flera av traktens ostar. Här kunde man välja på om man ville ha ostarna gjorda på opastöriserad eller pastöriserad mjölk. Gissa vad vi valde?



Alla dessa fick följa med oss.



Pelardon, Languedocs AOP ost gjord på opastöriserad getmjölk från Mas Rolland inte långt från vår by.



Här har vi getterna som mjölkas.



Ännu en getost som jag inte kommer ihåg namnet på men att den kommer från Languedoc går ju inte att ta miste på.





 

2 kommentarer:

  1. I saluhallen i Menton köper jag gärna ost från trakten. Närproducerad och småskalig. Opastöriserad mjölk, det utgår jag ifrån. Oroväckande artikel.

    SvaraRadera