fredag 28 augusti 2015

Fisk är gott!

Tittade igenom mina bilder från sommarveckorna i vårt älskade Frankrike och kunde konstatera att vi ätit mycket goda fiskrätter.

Här följer en kavalkad av dessa.




Först ut är röding med mos på sötpotatis och salicorne. Jag har inte hittat salicorne hemma i Sverige men i Frankrike är det ganska vanligt. Jag tyckr det är gott med sin sälta från havet. Denna rätt åt vi i Normandie på vår väg ner.



Maison Flodström, vi grillade dorade och fänkål. Till detta salicorne och en sallad med bland annat grillad nektarin. En klick saffransaioli blev sista knorren på rätten.



Grillad makrill på La Nouna bar i vår by. Ett gott hantverk, men jag är inte så väldigt glad i makrill.



Loup de mer eller havsabborre som är det svenska namnet tillsammans med musslor och små färska primörer och en tomatsås. Detta åt vi på Auberge de Combes, en väldigt mysig restaurang långt upp i bergen men inte så långt från Lamalou le bain.


Ännu en havsaborre, nu med en mycket god vit sås och en alldeles underbar potatispuré. Detta åt vi i Lunas på Chateau de Lunas i skuggan av ett stort träd.




Bulot och bläckfisk, mums! Denna rätten lagade vi också själva.


Vad var godast av dessa rätter?  Den första var nog godast, det blev en så fin kombination av fisken tillsammans med den lite söta  purén av sötpotatis. Till detta sältan från  salicorne, en perfekt kombination. Men vår egen grillade dorade kom inte långt efter.




2 kommentarer:

  1. Röding - Omble chevalier, har jag googlat fram. Stämmer det?

    SvaraRadera
  2. Jag tror bara det stod Omble på menyn.

    SvaraRadera