måndag 16 juli 2012

Första gången jag bloggar från Causses

Vi har nu vårt "mobila bredband" på plats och därmed kan vi surfa och jag prövar att blogga. Jag gillar ju att lägga in bilder och hur det skall fungera här där det går så långsamt blir jag snart varse. Vi har haft två underbara veckor här i vårt andra hem och att vi skall åka hem om mindre än en vecka gillar jag inte alls. Vi har hunnit med att bada både i Medelhavet och i floden Orb. Vi har vandrat en del, inte så mycket som jag hoppats men det beror på att det är för varmt. Vi  har också varit på en del vingårdsbesök och förra söndagen var vi Faurges, en liten by inte så långt från oss. Andra söndagen i juli varje år har de vinfestival, man kommer dit köper sig ett glas, ett riktigt vinprovarglas och sedan börjar man gå runt till de olika odlarna och vinmakarna  som alla trängs utefter en smal liten bygata och så provar och frågar man och kanske köper om man gillar något, vi gillade gillade flera av de viner vi provade.  Området Faurges som är ett AOC området i Languedoc är känt för att bergarten som vinet växer på är skiffer, vilket ger en speciell karaktär till vinet.
Jag har också äntligen hittat min dörrklapp, hertoir som det heter på franska. Den är i form av en hand och den är ganska vanlig på gamla dörrar här men jag har inte hittat någon att köpa tidigare men nu har vi en. Den är dock inte på plats ännu, vi måste försäkra oss om och var det eventuellt  finns metall i dörren säger den som skall hjälpa mig med monteringen, vi får se om vi hinner detta denna gången annars blir det i september. Jag har också fyndat ett litet "pottskåp" som skall stå i vårt sovrum. Sedan har jag sett världens underbaraste stolar som jag gärna vill ha, men de skall i så fall få flytta till Sverige.  Jag har inte bestämt ännu om jag skall köpa dem, de är ganska dyra och sedan är ju problemet hur de skall få plats i bilen. Vi hade visserligen två stolar och en pall med oss ner men nu vill vi ju ha med oss lite av det goda vinet vi köpt också.

Jag prövar nu med att lägga upp en bild på dörrklappen och pottskåpet, vi får se om jag lyckas.

 Det tog 10 minuter att ladda ner bilden på dörrklappen, så det får räcka med denna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar