onsdag 5 januari 2011

Franska ostar

Visste du att Frankrike har mer än 350 olika ostsorter. Jag har inte provat dem alla ännu men jag jobbar på det. Absoluta favoriterna är olika getostar, helst tillverkade på opasteuriserad mjölk (lait cru). Tycker man som jag om getost så är södra Frankrike rätt plats på jorden för ostinköpen. Nu i julas när jag köpte ost på marknaden i Saint-Chinian fick jag den inslagen i ett papper som visar hela Frankrike och olika områdens ostar, helt underbart.


Till getost är det väldigt gott att ha något sött, pröva gärna med honung eller fikonsylt. Om du inte är lika förtjust i getost som jag så är ett bra tips att börja äta getost varm och tillsammans med något sött, då blir smaken mildare.

Marknad i Saint-Chinian den 26:e december.


Getter på rymmen i vinfältet.

1 kommentar:

  1. 350 olika ostsorter?! Ett sådant land måste vara svårt att styra.

    SvaraRadera