söndag 24 mars 2019

Första dagen i vårt lilla paradis

Äntligen fransk mark under fötterna. Klockan stod på halv fyra på lördag morgon, just då ville jag bara dra täcket tätar omkring mig och sova vidare, men sen kom jag ju snabbt på varför klockan ringt  och då gick det fort att komma på fötter. Efter 3 timmars väntan i Paris var det dags för planet mot Montpellier. Vi välkomnades med rosé på L & H terrass medans solen sakta sänkte sig över berget.

Idag har vi först varit i Saint Chinian på marknad, sedan städat på terrassen som såg förfärlig ut efter 6 månader utan någon omvårdnad. Tyvärr hade också några blommor torkat och förmodligen dött. Jag har klippt ner dom och givit dem mycket vatten, kanske de kan kvickna till. Solen har lyst från en klarblå himmel och temperaturen har varit runt 25 grader mitt på dagen. På terrassen när jag grejade visade temperaturen på 32 grader. Temperaturen går dock ner rejält på natten, då är det bara 7 till 8 grader.

Efter att terrassen såg piggare och renare ut begav vi oss ut på en vandring i de fina omgivningarna. Det blev en runda på 1 mil med en hel del stopp för att kolla på fåglar (inte jag) och blommor (det var jag). Det är underbart att traska omkring bland blommande rosmarin och timjan, några kvistar fick följa med hem för att förgylla lammet som hamnade på grillen. På grillen hamnade också skivor av squash och aubergine.

En alldeles toppendag!



På L & H terrass, solen speglar sig i rosén, ser ni solen i glaset.



Lite fina anemoner i blå och rosa toner fick följa med hem från marknaden.



Det frestades med grillad spädgris och goda korvar men idag var detta endast skådebröd.



Däremot slank det ner några goda ostar i korgen.



Vild iris, så fin tycker jag.



Jag tror att detta träd kallas för Judasträd. Vackert är det i alla fall med de starkt rosa blommorna mot en knallblå himmel.



Bin och humlor var som tokiga i dessa vackra blommor.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar