fredag 11 maj 2018

En tur i norra Halland

Gårdagen ägnades åt att botanisera i utflyktmål i norra Halland och vilka fina ställen vi hittade. Vi började vid Obbhults Gård som ligger på gränsen till Åkulla bokskogar. Det är en kringbyggd Hallandslänga från 1700-talet. Nu är här Café och Butik som är öppet från maj till september, mestadels på helgerna för paret som äger och driver gården jobbar heltid med annat. De har lyckats skapa en liten oas med underbara platser att sitta ner och fika på både ute och inne men även butiken var helt i min smak. Inhyst i den gamla ladan säljs det gammalt och en del nytt i en smaklig blandning. Jag hade gärna köpt mycket där men sansade mig, det blev servetter i grovt linne och en duk. Men till exempel var jag helt såld på fina gröna stolar och en lampa som var nytillverkad men som jag verkligen gillade. Fast jag behöver ingen lampa tyvärr...


Efter fika och inköp fortsatte vi till bokskogen och knarkade klorofyllgrönt. Herregud så vackert det var och vips hade vi gått en dryg mil. Då var vi hungriga och åkte vidare till Öströö fårfarm, här kan man äta, fika, shoppa och gå på lammsafari. Vi missade sista slotten för safari så vi nöjde oss med att äta en tallrik med gårdens egentillverkade chaketurier. Hem följde också ekologisk lammfärs, djuren är uppfödda på gården, slaktade här och här tillverkar de också sina charkprodukter. Varje år i april och maj föds cirka 1000 lamm här. Jag hann tyvärr inte med att besöka deras butik med saker av lammskinn och tur var kanske det eftersom jag har så svårt att motstå ett fint lammskinn...

Väl hemma blev det grillade lammfärsbiffar med rostade morötter,chimchurri samt en morotstzatziki.



Innergården dukad med olika sittgrupper.






Inomhus fanns också olika fina sittgrupper med en härlig blandning av gammalt och nytt.



Bordet hade en härlig mörkt grön färg som blev väldigt vacker mot den skira grönskan i vasen. Tyvärr syns inte detta riktigt på bilden.



Nu är vi ute i ladan som är butik. Jag fastnade för den moderna kristalllampan ihop med den antika gröna sittgruppen.



Fler lampor på samma tema.



Ännu en härlig interiörbild från ladan.



Jag kan verkligen rekommendera Åkulla bokskog.





På Öströö Fårfarm beställer man vad man vill ha och får en fikakorg med sig. Sedan kan du sitta var du vill i eller runt den grönskande fårhagen. Är det dåligt väder finns det en brännvidskällare som man kan slå sig ner i. Igår var dock perfekt väder för att sitta ute och njuta.



Väl hemma igen blev det lammfärsbiffar på grillen tillsammans med grillade morötter, chimchurri och morotstzatziki. Biffarna smakade extra gott när jag visste att lammen haft en fantastisk uppväxt och en värdig slakt.











2 kommentarer:

  1. Vilka roliga utflyktsmål! Ser härligt ut. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det finns mycket fint i Halland också. Vi ses om ett tag i La France😊

    SvaraRadera