torsdag 7 juli 2016

En omväg till Frankrike

En liten omväg till mitt älskade Frankrike gjorde vi denna gången Vi åkte genom Schweiz och sedan till Piemonte i Italien, Det var Barolo och vinprovning som hägrade. Det är ju alltid kul att lära sig andra länders viner också även om Frankrikes är väldigt bra förstås. Vi bodde i La Morra, en av vinbyarna i Barolo. Vi besökte endast en vingård men där var vi i nästan två timmar och smakade 15 olika viner. Med så många olika viner gäller det att spotta.

Kvällen avslutades med en 6 rätters meny på en underbar restaurang med en utsikt över de böljande kullarna, Det var precis lagom temperatur för att sitta ute utan att frysa men inte heller var det för varmt. Att efter en sådan trevlig kväll sakta gå tillbaka till hotellet med den ljumma kvällbrisen som smekte kinden var väldigt behagligt.

Efter denna  avstickare kom vi igår hem till vår lilla franska by. Idag har vi badat i floden Orb varit i Gorge de Heric och laddat för resten av veckans utmaningar. Imorgon åker vi till Andorra och om inte åska eller något annat oföutsett händer skall vi snart bestiga Andorras högsta topp. Håll tummarna att vädrets makter är med oss och att alla backträning under våren gjort någon nytta.

Första stoppet var i södra Tyskland. Här finns Donaus källa.

Rheinfall är Europas näst största vattenfall. Det var riktigt mäktigt att se det.

Därefter Friederichshafen där herr Seppelin verkade och byggde luftskepp. Vi fick se två flygande luftskepp.

Lite mäktigt när det flög rakt över huvudet

Vägen in i Italien gick genom St Bernadiono passet

Några av de femton vi smakade hos Enzo Boglietti.

En restaurang i La Morra som jag verkligen kan rekommendera. Kommer du hit missa inte denna.