måndag 20 juli 2015

Fest i byn

Så här års är det fester i var och varannan by. Vi har nöjt oss med att vara med på det som vår lilla by har haft och det har inneburit fest i flera dagar.

14 juli, Frankrikes nationaldag firade vi med drink hos borgmästaren och sedan efterföljande middag på vår lilla bar.

Sedan gick det några dagar och nu har det varit fest i dagarna tre i vår by. Förutom middagar och musik och dans har det bland annat varit varit bouleturnering och loppmarknad. Vi har inte varit med på allt men ganska mycket. Vi har fortsatt strålande väder och inte en dag under 30 grader. Även om det känns lite varmt mellan varven har vi det väldigt bra och jag sparar alla dessa fina och roliga dagar i mitt hjärta för plocka fram dem en grå novemberkväll.



Borgmästaren håller tal på temat "Frihet, jämlikhet och broderskap"



En del av gatan utanför baren stängdes av för att vi skulle kunna festa. Lite speciell känsla att bugga där man normalt kör bil.


14 juli avklarat men flera dagar till byfesten. Så kan vi inte ha det, vi bjuder några vänner på middag.
Det var en av dessa dagar när temperaturen snarare var över 35 grader än under. Jag älskar verkligen att laga mat men hade vi inte varit och köpt en fläkt dagen innan är jag rädd för att det blivit hämtpizza.


Tack vare fläkten blev det lite smått och gott. Vi startade med ost och skinkfyllda grönsaker och en gul paprika gazpacho.



I lördags var det dags för loppmarknad i vår by.



Här är några av mina "fynd"



Även E var nöjd med sina köp.




Musik har spelats under dagarna.



Vinmarknad i grannbyn Saint Chinian på söndag förmiddag. Mycket folk och väldigt varmt.



Söndagskvällen avslutades med grillade musslor.



De absolut godaste musslor jag någonsin smakat. Smaksatta med pastis, rosmarin, timjan och lavendel. Detta skall jag testa på musslor från Bohuslän när jag kommer hem.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar