onsdag 8 april 2015

Underbara vandringar

Från vår by är det väldigt enkelt att hitta vandringsvägar, det spelar ingen roll vilket håll man tar, det finns alltid en fin vandringsväg. För två dagar sedan gick vi en rejäl runda bland vinfält, garrigue och alla underbara vårblommor.

Igår fortsatte vi med ännu en runda, denna gången utgick vi från den lilla byn Ceps som ligger vid floden Orb.

Det är så himla fint ute nu med den skira grönskan och alla vårblommor. Tillsammans med den knallblå himmlen blir det fulländat. Jag skulle kunna vandra hela tiden, kan inte se mig mätt på naturen. Dessutom är temperaturen alldeles lagom för vandring, cirka 18 grader är perfekt.



Det enda molnet på himlen den dagen.



Blå Iris



Gurkört



Den här typen av små stenhus finns lite varstans ute vid vinfälten. De har använts för att förvara lite redskap men också för att kunna gå in o vila under de hetaste sommartimmarna för de som jobbade på vinfälten.



Vinden rufsade till fröken vallmo, fick inte en riktigt perfekt bild.



Blommande körsbär



Ännu mer blommande körsbär.



Fjolårets druvor som aldrig blev plockade.



Nästa dags runda som utgick från Ceps. Här var det en rejäl höjdskillnad.



Starten



Riktigt gamla vinstockar på hög höjd, här är det handplockning som gäller.



Långt, långt under oss flyter Orb.



Byn Viussan klättrar uppför berget.



Det mäktiga berget Caroux



Tillbaka i Ceps fick vi väja för de unga boulspelarna














8 kommentarer:

  1. Fina bilder och en vacker natur. Jag har själv varit i Ceps och beundrade den vackra stenbron över L'Orb. Ingen dålig promenad(-er) ni gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vi jobbade på bra, drygt en mil per dag. Idag skall vi ut o cykla istället😊

      Radera
  2. Hej! Ser härligt ut! Är det inte snart dags för Judasträdet att blomma? Cepsvandringen står på vår lista - förstår nu att den verkligen måste göras. Dock kanske inte mitt i sommarhettan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var perfekt nu, tror det kan vara för varmt mitt i sommaren. Jag måste kolla om Judasträdet, är lite osäker på utseendet.

      Radera
    2. Det rosa trädet är nog Judasträdet och inte körsbär som jag trodde.

      Radera
    3. Jaha, kunde varit körsbär... Men otroligt vackert oavsett vad det är!

      Radera
  3. Fina vandringsleder i Frankrike och bra så här års innan det blir för varmt. För då har jag varit där och svettats. Men det gick det också.

    SvaraRadera
  4. Vädret är perfekt för vandringar just nu.

    SvaraRadera