torsdag 12 juni 2014

Spanien fint men inte är det Frankrike




Jag var i Spanien  för jobbets räkning i förra veckan, närmare bestämt i Murcia. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att jämföra med mitt älskade Frankrike och i den jämförelsen vinner naturligtvis Frankrike, även om det finns mycket fint och trevligt i Spanien också. Tapas kontra aperos, här vinner nog faktiskt tapas om jag skall vara riktigt ärlig. Cava kontra champagen, visst är cava gott men champagne vinner. Paella är gott men det finns mycket i Languedoc också. Det fanns många vackra byggnader i Murcia men landskapet runtomkring var redan väldigt sönderbränt vilket det ju aldrig blir i våra franska trakter där vin och garrigue ser till att det alltid är vackert grönt.

Vi har en underbart fin försommar i Sverige just nu, men trots detta börja jag längta söder ut. Jag längtar efter att bada både i Medelhavet och Orb. Jag ser fram mot att sitta på vår terrass strax före skymningen och titta på tornseglarnas flyguppvisning samtidigt som jag njuter av ett glas rosé.

Vi skall också tillbringa några dagar i Pyrenéerna och vandra, det skall bli spännande. Jag hoppas kunna berätta om detta här på bloggen senare i sommar.


Murcia














1 kommentar:

  1. Skriver jag under på. Och inte Italien heller. Är som Frankrike alltså.

    SvaraRadera