lördag 30 mars 2013

Ljuvligt citronträd invaderat av ullöss

Det lilla citronträdet på vår terrass har över 60 mogna små citroner. Vi köpte det förra påsken och då var  det översållat av små vita blommor som doftade ljuvligt. Det fortsatte att blomma hela sommaren och redan i julas när vi var här var det många mogna citroner. När jag tittade mer noga på trädet så såg jag som små vita "bollar" som satt i små skrymslen. Jag har idag gått igenom hela växten och för hand plockat bort alla angriparna. Googlade på ullöss och ser att en av de mest effektiva sätten att bli av med dessa otäckingar är att först och främst plocka bort dem och sedan använda sig av "provadopinnar" som skall lösas upp i vattnet som man vattnar med. Google translate klarar inte av ordet "provadopinnar" så antingen får jag försöka förklara på franska vad det är för små rackare som håller på att ta kål på mitt älskade citronträd, eller också får jag vänta med att behandla det tills i slutet av maj när jag nästa gång kommer hit. Varje lus kan ha upp till 60 ägg, så jag vill helst inte vänta med att behandla..

Hur som helst så skall jag göra en äkta fransk citronpaj på några av citronerna, jag hoppas att E & B kommer att gilla den.
Jag återkommer med bild och resultat från pajbakningen senare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar