onsdag 12 november 2014

Bildkavalkad från senaste besöket

Senast jag var nere i vår by med omnejd var i mitten av oktober. Det var fortfarande sommartemperaturer och träden var gröna, möjligtvis hade en del vinrankor börjat se lite gula och ruggiga ut. Jag älskar att vara nere denna tid på året, det är oftast fint väder utan att vara för varmt och det är vardag där folk går till jobbet och barnen till skolan.




Rosévin till lunch en måndag med 24 grader varmt på terrassen är ganska ok.




Besök på den svenskägda vingården Brescou




Det här vidundret möjliggör snabb och effektiv skörd av druvorna och därmed också kort tid mellan skörd och när de kommer in i produktionen och pressas. Detta i sin tur gör att de behöver sätta till mindre sulfit till sina viner.




Terra Vitis innebär att de använder så lite kemikalier som möjligt utan att alltid vara ekologiska.




Väldigt vacker kaprisblomma i Roquebrun.




Även om det är stängt kan man ju alltid kika in.




Frukt från Smultronträdet.




Floden Orb vild och vacker.




Noilly Prat




Marknad i Saint Chinian.




Vacker!




Granatäpple snart moget.




Getostsallad med syltad kvitten på Chez Amis, mums!




Hej då huset, vi ses nästa gång!













4 kommentarer:

  1. Tack! Det är roligt att fotografera när det finns så mycket härliga objekt.

    SvaraRadera
  2. Chez Amis hade vi en populär restaurang som hette i Gbg en gång. Kanske finns den kvar förresten, men i helt annan regi.
    Smultronträd har jag aldrig hört talas om - spännande. Fina bilder.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Det var först när jag kom till Languedoc jag upptäckte Smultronträdet. Frukterna är vackra men inte speciellt goda att äta rätt upp o ner. Det blir en ganska god sylt på dem. Chez Amis tror jag inte finns kvar i Göteborg.

    SvaraRadera