söndag 24 februari 2013

Skördetid i December

Jag tittade på lite bilder från när vi var nere i julas och tycker det är alldeles underbart med citronerna och chilin som fanns för skörd på vår terrass. Nu har nog chilin somnat in för gott eftersom det varit under noll en del nätter där nere, men citronerna bör ha klarat sig. Rosmarinen är jag ganska säker på att den klarat sig. Egentligen behöver vi ju inte odla rosmarin eftersom det bara är att gå ut på en kort promenad och så kan vi plocka både rosmarin och timjan, men jag tycker att den är så vacker och så är det så underbart att stryka över den och sedan lukta på händerna. Det är sådant som kallas vardagslycka. Vardagslycka är det också att se alla vackra oliver som hänger från träden vi passerar på våra promenader. Kaktusfikonen fångade jag på bild under en promenad i Roquebrun. En äldre fransman kom förbi just som jag stod och letade efter en bra kameravinkel och vänligt varnade mig för att dom sticks. Jag har träffat så mycket trevliga personer i de små byarna som verkligen verkar vilja ge råd eller berätta om något för oss. Det sker allra mest när man är där när det inte är högsäsong och det är ännu en anledning till att jag verkligen njuter av att vara därnere "offseason".

Nu ser vi fram mot att möta våren därnere och jag skall så nya chilisorter på terrassen!















3 kommentarer:

  1. Dels så tror jag att det blir Espelette igen, eftersom det är en fransk sort så mognar den bra. Jag funderar också på att testa Rocoto som är en sort från Peru som jag precis som med Amarillon tagit med mig frukten hem o sedan sparat fröerna. Eventuellt också Poblano, en ganska mild sort som man ofta fyller med olika råvaror och gratinerar i Mexico.

    SvaraRadera
  2. Jag har problem med att hitta de skojiga sorter jag har läst om och fastnat för. Men det finns ju så många sorter så jag kommer säkert hitta liknande. Får inte du också känslan av att det verkar vara "på modet" att odla sin egen chili?

    SvaraRadera