söndag 8 september 2019

Hej då Madagascar!

Jag har varit på tjänsteresa på Madagascar. En ö där det växer och odlas så mycket kryddor men väldigt lite av dem används i deras egen matlagning. Jag måste säga att den traditionella maten inte smakar så mycket. Att Madagascar är en av världens 10 fattigaste länder är väldigt tydligt. En annan sak som är väldigt tydlig är Frankrikes inverkan på landet när det gäller språket vilket inte är så konstigt eftersom Madagascar var en fransk koloni i nära 80 år. Alla skyltar och namn är franska och nästan alla talar franska.

Jag är riktigt förvånad över mig själv hur mycket franska jag faktiskt kan, jag har ställt många frågor på franska under de revisioner vi gjort och faktiskt förstått väldigt mycket av svaren på franska också.

Vi har varit ute i bushen för att se hur kanel odlas och skördats, vadat genom floder, ätit lunch i en liten "hydda" hos bönderna, åkt på vägar som knappt är några vägar timma efter timma och mycket mer. De flesta lever ett väldigt enkelt liv, går upp när solen går upp och lägger sig när det blir mörkt. Man ser solceller utanför de mest ruffiga små hus och hyddor, vilket ju naturligtvis har ändrat deras levnadsvillkor en hel del.

Väldigt stor del av befolkningen lever på bara ris som odlas i massor. Andelen som inte kan läsa och skriva är väldigt stor och det är inte alltid nära till en skola eller så finns det ingen lärare i skolan.

Fattigt men väldigt rent ute på gator och i naturen inte alls som det till exempel ser ut i Indien. Ön är så grön och här finns många endemiska arter. Jag har dock inte fått tillfälle att se några lemurer som jag hoppats.

Vi har en dag kvar på denna gröna men väldigt fattiga ö.












Lunch hos bönderna



Kanelträd



Över här fick vi alla vada för att komma till odlingarna av kanel.



Solcellerna på plats



Ett av alla risfält



Här kan man klippa sig:) 







På väg mot kanelen. Djuret kallas Zebu och är någon typ av vattenbuffel. Väldigt vanlig på menyer om man har råd att äta mer än ris förstås. Det har ju inte en så stor del av befolkningen. Zebu används också som dragdjur.



Stora huvudvägen, här dock utan alla stora hål som fanns på så många ställen.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar